Jak założyć ogródek
Czytając choćby opisy ogrodów nadsyłane na nasz konkurs można
zauważyć jak duża jest różnorodność pomysłów na ich urządzenie. Przy
zakładaniu nowych ogrodów warto pamiętać zasadach, którymi należy się
kierować przy tworzeniu projektu ogrodu i przy pracach nad nadawaniem
obiektowi ostatecznego kształtu. Poniżej można znaleźć praktyczne porady
jak uniknąć błędów podczas zakładania i pielęgnowania ogrodu szkolnego,
polecamy jednak zapoznać się szerzej z literaturą fachową, która jest
powszechnie dostępna w księgarniach jak i na stronach internetowych.
Sygnalizujemy tu pewne oczywiste kwestie dotyczące zagospodarowania
terenu ogrodu przyrodniczego, ale zakładamy, że każdy zarówno
nauczyciele jak i starsi uczniowie, jeśli tylko odkryją w sobie serce do
prac ogrodniczych z wielką przyjemnością będą chłonęli nową wiedzę i z
pewnością przełoży się to na efekty widoczne w naszym ogrodzie.
To, jak wyglądać będzie ogród zależeć będzie od lokalizacji szkoły, jej powierzchni oraz najbliższego otoczenia. Warto również zwrócić uwagę na to jaką funkcję oprócz dydaktyczno-sportowej ma spełniać przyszkolny teren (czy będą się tu odbywały poza lekcjami także otwarte imprezy dla lokalnej społeczności czy popołudniami ogród będzie otwarty dla okolicznych mieszkańców, czy na jego terenie znajdzie się plac zabaw). Dobrze byłoby żeby ogród szkolny w pewnym stopniu uzupełniał obiekty istniejące w otoczeniu.
Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że kluczową rolę odgrywają tutaj środki finansowe oraz że zazwyczaj będziemy mieć do czynienia z terenami wokół już istniejących, a nie nowopowstałych szkół, więc konieczne będzie dostosowywanie się z projektem ogródka do już istniejącego planu.
Opracowanie: Gosia Świderek, ODE Źródła
http://www.bioanko.strony.ug.edu.pl/do_pobrania/publikacje/Ogrod.pdf
http://www.zrodla.org/edukacja/przedszkole_warszawa/
http://kwiatkibratki.pl/category/rosliny/
http://www.windowfarms.org/
http://www.gardenorganic.org.uk/organicgardening/schools.php
http://www.edibleplaygrounds.co.uk/
To, jak wyglądać będzie ogród zależeć będzie od lokalizacji szkoły, jej powierzchni oraz najbliższego otoczenia. Warto również zwrócić uwagę na to jaką funkcję oprócz dydaktyczno-sportowej ma spełniać przyszkolny teren (czy będą się tu odbywały poza lekcjami także otwarte imprezy dla lokalnej społeczności czy popołudniami ogród będzie otwarty dla okolicznych mieszkańców, czy na jego terenie znajdzie się plac zabaw). Dobrze byłoby żeby ogród szkolny w pewnym stopniu uzupełniał obiekty istniejące w otoczeniu.
Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że kluczową rolę odgrywają tutaj środki finansowe oraz że zazwyczaj będziemy mieć do czynienia z terenami wokół już istniejących, a nie nowopowstałych szkół, więc konieczne będzie dostosowywanie się z projektem ogródka do już istniejącego planu.
Opracowanie: Gosia Świderek, ODE Źródła
Odnośniki:
http://www.ogrody.edu.pl/index.php?strona=poradnik04Programy/Projekty
Polskie
http://www.ogrody.edu.pl/http://www.bioanko.strony.ug.edu.pl/do_pobrania/publikacje/Ogrod.pdf
http://www.zrodla.org/edukacja/przedszkole_warszawa/
http://kwiatkibratki.pl/category/rosliny/
Konkurs
http://www.e-ogrody.pl/Ogrody/1,116527,11244412,Konkurs__Ogrod_na_parapecie_.htmlZagraniczne
http://edibleschoolyard.org/http://www.windowfarms.org/
http://www.gardenorganic.org.uk/organicgardening/schools.php
http://www.edibleplaygrounds.co.uk/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz